Jaaroverzicht 2018

Een nieuwe dirigent voor de showband, een spetterende show van United, de opkomst van de jeugdgroep en succesvolle optredens van Bigband&Zo: dit is het Showband Marum jaaroverzicht 2018.

Traditioneel begon het jaar met het nieuwjaarsconcert op 6 januari, dat druk bezocht was. Bigband & Zo, een aantal jeugdleerlingen, Showband Marum – iedereen heeft iets van zich laten horen. Diverse leden werden in het zonnetje gezet voor hun 10, 20, 25 en 45 jarig lidmaatschap. Een dag later was de geslaagde try-out van de Intension Kids en United – Northern Winterguard presenteerde voor het eerst ‘Caught in a Spidersweb’. Een kleine week later, op 13 januari vond de eerste contest plaats. De dames behaalden in de A-Class een vierde plaats met 67,35 punten.

Medio januari kondigde de Showband met trots haar nieuwe muzikaal leider aan: Eric Westerink uit Kampen was al verbonden aan diverse showbands en heeft een indrukwekkend CV. Naast zijn functies als dirigent, speelt Eric trombone in diverse begeleidingsorkesten van artiesten zoals Simone Kleinsma en Barbara Streisand.

United opende de maand februari met een zesde plaats bij de contest in Wijchen, twee weken later behaalde de groep een zevende plaats bij de supercontest in Almere. Het eerste buitenoptreden van de Showband stond 13 februari op het programma, de carnavalsparade in Mönchengladbach, waar de band voor de derde keer naartoe reisde.

Ik had écht niets in de gaten”, en dat was natuurlijk de bedoeling! Op 6 maart hebben we een serenade gebracht aan onze penningmeester Marcel Fokkens, die vanaf die datum de naam Abraham nu extra mag dragen 😉

Bij contest Leeuwarden op 10 maart behaalde United in de A-Class 70,89 punten, goed voor een zesde plaats. Tijdens de finals in Eindhoven twee weken later behaalden ze met 74.54 punten een 6e plaats. United – Northern Winterguard kan terugkijken op een mooi winterguardseizoen 2018.

Weken van rouw voor de vereniging. Veel te vroeg en te jong overleed op 12 april Anneke Fokkens, moeder van leden Jeroen en Simone en echtgenote van penningmeester Marcel. Anneke heeft zich jarenlang als vrijwilligster voor onze vereniging ingezet. In juli 2017 ging Anneke nog mee naar het Wereld Muziek Concours in Kerkrade en bracht een aantal dagen met ons door. We zijn dankbaar dat zij het behalen van de gouden medaille mocht meemaken met haar gezin en met ons allemaal.

We zullen Anneke herinneren als een lieve, vrolijke vrouw voor wie niets te veel was. Ze was enorm betrokken bij onze vereniging en altijd bereid te helpen. Ze heeft daarmee een onuitwisbare indruk achtergelaten en al het werk dat ze heeft verzet zullen we altijd weer tegenkomen. Op 17 april hebben we tijdens een indrukwekkende dienst afscheid van Anneke genomen, waar de Showband op haar wens een voor haar speciaal bewerkt nummer heeft gespeeld.

Op 20 april vonden de koningsspelen plaats. Zo’n 500 leerlingen van verschillende basisscholen maakten kennis met verschillende sporten, waaronder slagwerk en guard. Een week later trapte de Showband Koningsdag 2018 af in thuisdorp Marum. In een vrolijke stoet vertrokken we vanaf verzorgingstehuis ‘De Hoorn’, via ‘de Woonhaven’ naar het centrum. Gezamenlijk met Harmonie Marum werd het Wilhelmus gespeeld. Op het nieuwe podium van het Oranjecomité mochten de Intension Kids nog een optreden en demo verzorgen, zeker geslaagd! De volgende twee dagen bracht de Showband door in Oldeberkoop. Tijdens het werkweekend werd hard gewerkt aan de show ‘The Mirror’. Met dank aan Albert Heijn voor de sponsoring.

De slagwerkers van de Showband verlenen altijd hun medewerking aan de 4 mei viering, ook dit jaar begeleidden ze met omfloerste trommen de indrukwekkende stoet. Een dag later op Bevrijdingsdag was de première van The Mirror bij de Bevrijdingstaptoe in Dronten. Het was tevens de premiere van de nieuwe Drum Major Gesiena Willems.

Op 18 mei was er geen repetitie maar een bruiloft. Contra speler Rutger Datema trouwde met zijn Wendy. Uiteraard hoort daar een serenade bij en daarom hebben we het bruidspaar muzikaal onthaald bij de feestlocatie. Het was een feestelijke avond. Het tweede showoptreden was op 21 mei tijdens de Pinksterfeesten Delfzijl. Heerlijk weer, veel publiek bij de parade en het showoptreden en na afloop lekkere hapjes en pizza.

Bass Drummer Auke Tekstra stapte op 7 juni op de pedalen om geld in te zamelen voor de kankerbestrijding, dit omdat o.a. zijn tante getroffen is door deze nare ziekte. Maar liefst € 80.997,93 hebben de fietsers van team Silly life goes Alpe d’HuZes opgehaald.

De Showband was diezelfde in Steenwijk waar de lopers tijdens de slotavond van de Avond4Daagse muzikaal werden binnengehaald. Vervolgens werd de show nog opgevoerd.

Achter de schermen werd door de PR commissie al tijden aan gewerkt maar op 8 juni was het eindelijk zo ver: onze nieuwe website kwam online!

In Marum vond op vrijdag 15 juni de slotavond van de Avond4Daagse plaats. Onder begeleiding van Showband Marum, de Intension Kids en de leerling blazers hebben de wandelaars het laatste stuk afgelegd naar de finish.

Op 14 juli organiseerde de Showband een jeugddag. Tientallen kinderen maakten kennis met vlaggen, dansen en muziekinstrumenten.

Het doel van de showband voor 2019 is om af te reizen naar Canada voor de WAMSB World Championships. Hiervoor wordt door de leden van de Showband geld ingezameld door middel van acties tijdens verschillende evenementen op het TT circuit in Assen. Van het begeleiden van het parkeren tot kaartverkoop en -controle, ze waren van alle markten thuis.

Augustus
Ook in de zomervakantie stond een mooi optreden op het programma. De showband mocht op 5 augustus een optreden verzorgen in het Belgische Rupelmonde tijdens de 71e Schellekesfeesten. Een lange, maar erg gezellige dag. En uiteraard werden wij vervoerd door onze vaste vervoerder Wiebenga Reizen.

September
September was een drukke maand. Op 2 september reisde de showband af naar Aire sur la Lys (F) voor een streetparade. Ondertussen werd hard gewerkt aan de reünie om het 60-jarig bestaan van de vereniging te vieren. Op vrijdagavond 7 september waren enkele leden te gast in het programma WieKentTips in verband met dat 60 jarig bestaan. Het North Frisian Percussion Corps Dokkum nodigde de Intension Kids uit om op te treden tijdens de Admiraliteitsdagen in Dokkum. Nogmaals bedankt voor de uitnodiging!

Op 15 september was de reünie waar een commissie van vrijwilligers als maanden aan had gewerkt. Het werd een bruisende dag! Meer dan 100 mensen hadden zich opgegeven voor de viering van het 60-jarig bestaan van Showband Marum. De jeugdmuzikanten hadden de eer het jubileumfeest muzikaal te openen, waarna voorzitter Roelf Beukema de aanwezigen toesprak en Sietze Bandringa benoemde tot ‘erelid van Showband Marum’. Bigband & Zo speelde een aantal bekende nummers uit het vroegere repertoire van de Showband en de Showband speelde onder andere de muziek van de huidige show. Na dit officiële deel werd er tot in de late uurtjes gefeest, werden herinneringen opgehaald en namen een aantal oud leden spontaan een instrument ter hand en speelden oude Showbandmuziek.

Na een aantal jaren van afwezigheid was de Showband dit jaar uitgenodigd voor de Rodermarktparade. Het was een mooi optreden en fijn weer eens in Roden te zijn. In datzelfde weekend presenteerde de band het thema en naam van de nieuwe Show: Retrospection. Daarmee wordt een levensverhaal verteld. Van het jong zijn en de zoektocht naar liefde tot aan trouwen, het leven vieren, reizen en van elkaar genieten. Maar ook het verlies en de weg daarheen. Met alle emoties die in dat hele leven voorbij komen. Alleen vertellen we dat verhaal niet chronologisch, maar van het eind naar het begin. Terugkijken: Retrospection.

Oktober
Op 14 oktober was de prachtige afscheidsavond van de gemeente Marum. De Showband, leerlingen en guards verzorgden de opening waarna Bigband & Zo een spetterend optreden neerzette samen met zangeres Vera Sutman.

Wat een prachtige afscheidsavond van de gemeente Marum! De Showband, leerlingen en guards verzorgden de opening waarna Bigband & Zo een spetterend optreden neer zette samen met Vera Sutman.

Gepostet von Showband Marum am Sonntag, 14. Oktober 2018

Voor een volle zaal enthousiast publiek tijdens de Faszination Musik laat de showband voor de allerlaatste keer ‘The Mirror’ zien tijdens een optreden in Oldenburg-Holstein (D) op 10 november. De zaterdagen daarna stonden in het teken van Sinterklaas. Op 17 november heeft de Showband Sinterklaas een muzikaal welkom mogen geven in Zuidlaren en een week later in Marum.

Voor 2019 staan er alweer veel activiteiten gepland. Voor de Showband staat het jaar in het teken van Restrospection, Bigband & Zo is begonnen met de voorbereidingen voor het concert op 6 april en Intension Kids maken hun eerste winterguard seizoen mee. Maar eerst starten we met het traditionele nieuwjaarsconcert. Dit jaar op vrijdag 4 januari, om 20:00 uur. Een dag later laten de noordelijke winterguardgroepen tijdens de try-out voor het eerst hun nieuwe winterguardprogramma’s zien.

Terugkijkend was 2018 een goed jaar, wel kan de vereniging nog nieuwe leden gebruiken. Voor informatie kun je contact opnemen met Jetty Bruinsma of Anne-lies Nienhuis via [email protected].

>> lees ook het mooie jaarverslag dat Bigband & Zo schreef!