Jaaroverzicht 2018 – Bigband & Zo

2018 was een bijzonder jaar voor Bigband & Zo! We konden namelijk ons vijf-jarige jubileum gaan vieren met een een groots voorjaarsconcert, die we voor de gelegenheid om zouden dopen tot lustrumconcert. Maar voordat dat het zover was, startten we het jaar natuurlijk met het traditionele nieuwjaarsconcert op 6 januari, samen met de showband. In de maanden die volgden werkten we aan de uitbouw van ons repertoire. Nieuwe nummers waren onder andere: September van Earth Wind & Fire, een medley van Toto, de Greatest Hits van Queen, What A WonderFul World van Louis Armstrong en Copacabana van Barry Manilow.

Gemeentelijk Muziekfestival Marum
Een deel van die nummers konden we alvast uitproberen op het Gemeentelijk Muziekfestival Marum, die gehouden werd op 3 maart in ’t Sterrenpad in Nuis. Diverse muziekverenigingen uit de gemeente Marum deden mee. Naast onszelf kon het publiek luisteren naar Nil Sine Labore uit Boerakker, de Harmonie uit Marum, De Volharding uit De Wilp en Amicitia uit Nuis. Het publiek bestond voor het grootste deel uit muzikanten van die verenigingen, maar dat mocht de pret niet drukken. En voor de gelegenheid was er ook een jury die ons beoordeelde. Hoewel één van de juryleden meldde weinig op te hebben met swing muziek, bleek hij positief verrast door de veelzijdigheid van onze nummers en de mooie volle en brede klank. Ook in het rapport waren naast enkele kritische, ook vele positieve opmerkingen geschreven. Hieruit konden we mooi zelfvertrouwen putten voor ons concert.

De studiedag
Onze jaarlijkse studiedag was op 24 maart, waarin we extra aandacht besteedden aan moeilijke stukken van ons repertoire, het verbeteren van onze klank en de muzikale technieken. Voor de sectierepetities in de ochtend werden we bijgestaan door Jaap Wils (koper), Ruud Splinter (houtblazers) en Sebastiaan Demydcuk (slagwerk/combo). Voor de lunch was er traditiegetrouw weer heerlijke soep gemaakt zodat we ook het gezamenlijke middagdeel vol energie konden knallen.

Een Reuzedei!
Op 12 mei was het zogenaamde ‘Reuzedei’ in Akkrum en wij waren gevraagd om in het centrum muzikale aankleding te verzorgen. Voor de lokale visgereiwinkel installeerden wij onze band. Na een vrolijke aanmoediging  van de gebroeders Anker, brachten we in de warme zon swingende klanken voort. Een sfeervolle middag met flink wat slenterend publiek dat zich vermaakte op de grote rommelmarkt, de vele winkeltjes of kwamen kijken naar de Solar Boat Race in de grachten.

Het eerste lustrumconcert
Op zaterdag 26 mei 2018 was het dan eindelijk zover, ons eerste lustrumconcert, toepasselijk getiteld ‘5’! Het Barontheater in Opende was traditiegetrouw de plek waar wij het podium vulden. Na een lekkere opening met September, Smooth Operator, Total Toto en een Church Street Blues verzorgden we een twintig minuten durende medley met een selectie van alle nummers van de afgelopen vijf jaar! Voor deze gelegenheid allemaal naadloos aan elkaar geplakt door dirigent Hans Jonker én alle leden. Want door ziekte kon Hans deze partituren niet voor ons voorbereiden, dus menig muzikant heeft een avondje zitten kopiëren, knippen en plakken om uiteindelijk een overzichtelijk geheel te vouwen van alle nummers. Je kon horen dat het iedereen gelukt was, want deze medley liep als een trein! Na de pauze kwam air drummer Rickie Rocket Jr. ten tonele, de alter ego van onze drummer Sjoerd Buitjes. Hij had een formatie om zich heen verzameld van a capella zangers, die allemaal een deel van het drumstel voor rekening namen. Hij was dé ster van de avond en stal de show! Daarna volgde een schitterende trombone solo van Margriet in Sting’s Fields of Gold, een rij hits van Queen, de feestelijke Copacabana en een vlammende Party Rock Anthem. Met dat feestelijke dansnummer konden we terugkijken op een fantastische avond en een hoogtepunt van ons jubileumjaar.

Het eerste najaarsconcert
Nog voor de zomerstop begonnen we alweer met nieuwe nummers in te studeren die de basis gingen vormen voor ons nieuwe concert met als thema ‘Movies & Musicals’. Dit najaar stond er naast heel wat optredens ook nog iets nieuws op de agenda: een eigen Najaarsconcert. Voor de gelegenheid waren we door Sikko Cazemier, uitbater van het Rodenburgtheater en Rodenburghal in Leek, gevraagd om een concert te geven in het theater. We hebben in het voorjaar een repetitie gehad om het even uit te testen en het bleek zeker een geschikte locatie. Toch was het wat onwennig zo’n najaarsconcert en ook een beetje onhandig gepland met de Groninger Taptoe op dezelfde avond. Gelukkig kwamen er toch zo’n 30 man kijken, en het publiek dát er was heeft in elk geval een mooie avond gehad. Een afwisselend repertoire en een intermezzo met het publiek begeleid door dirigent Hans. Alle aanwezigen moesten op een bepaalde manier een ritme klappen. Daarna werd het publiek in tweeën gesplitst en bleek dit in canon moeten te gebeuren. Een lekkere klapchaos volgde, die op een wonderlijke manier gelijktijdig zou moeten eindigen. Ook voor ons muzikanten was het niet eenvoudig, maar uiteindelijk is dat wel gelukt!

Afscheid van Gemeenten Marum & Grootegast
Zaterdag 13 oktober konden we al een deel van ons nieuwe repertoire laten horen in De Kruisweg. Samen met Vera Sutman speelden we op het afscheid van de Gemeente Marum. Deze vond plaats omdat de gemeentes Marum, Leek, Zuidhorn en Grootegast fuseren tot Gemeente Westerkwartier. Voor de gelegenheid waren alle inwoners van Marum uitgenodigd. Ze waren er niet allemaal, maar het was er lekker druk! Het was voor Vera niet de eerste keer dat ze met ons meezong en de gezamenlijke nummers stonden dan ook meteen als een huis.

Koude optredens in December
Het zingen met Vera beviel zo goed, dat ze ook met ons optrad in December op het plein in Grootegast, waar de gemeente ook een afscheid voor de inwoners had georganiseerd. Voor de gelegenheid hadden we een aantal nieuwe kerstnummers aangeschaft, zodat we niet de saaie ‘kerstpack’ liedjes hoefden te doen. En hoewel het in Grootegast al behoorlijk koud was, verbleekte die kou bij de poolwind van zaterdag 15 december. Op die dag speelden we in het centrum van Surhuisterveen bij zo’n 2 graden met een straffe noordoostenwind. Onder de grote luifel van een dure modezaak namen we al bibberend plaats voor een flinke dosis kerstmuziek. Terwijl we speelden kwam er op de straat voor ons Surhuisterveense mascottes voorbij lopen, kinderen in een treintje voorbij rijden, zoefde er een kerstman met arrenslee en elven over de weg en daartussen liep ook nog winkelend publiek. Deze stopten dan eventjes aan de overkant van de straat, om met het gezicht diep in de kraag gestoken eventjes te luisteren naar onze muziek. Tussen de sessies door was er voor ons gelukkig wat gelegenheid om even op te warmen in ‘De Kelder’. Het bleek een donker hol maar wel aangenaam warm met hete thee en koffie. Na ons optreden aten we gezamenlijk een hapje in De Klaver in Niebert. Diezelfde avond mochten we ook op de kerstmarkt in Nuis onze kerstliedjes laten horen in de muziekkoepel. Hier stonden we gelukkig uit de wind, dus was het wat draaglijker. En er was gluhwein en warme choco in de pauze, dus de tweede helft van het optreden ging nog soepeler dan de eerste – met drank meer klank, niet waar?

Zin in 2019!
Al met al was het een jaar met veel optredens en vele positieve reacties van publiek. Ook het muzikale niveau van de bigband groeit. Op de ledenvergadering in November is door de leden de wens uitgesproken om dit wat hogere niveau vast te houden. En hoewel we ook dit jaar weer een aantal wisselingen hadden van muzikanten, bleef de bezetting en grootte van de bigband nagenoeg gelijk. Eind 2018 zijn er 30 leden en hebben we de band ook weer kunnen aanvullen met een gitarist! We gaan dus compleet en vol zin 2019 in. Laten we ook van dit nieuwe jaar weer een swingend jaar van maken!