Jaaroverzicht 2011

Zo vlak voor de jaarwisseling kijkt vrijwel iedereen vaak nog even terug op het jaar wat (bijna) achter hun ligt. Zo hebben we ook bij Showband Marum gedaan, lees nu hier het jaaroverzicht van 2011!

Op 15 januari ging het winterguardseizoen van start. Op Contest Drachten waren jury en publiek vanaf de eerste seconde onder de indruk van de show “Earth” van Intension A en de groep plaatste zich meteen in de top van de A-class, namelijk op de 2e plaats met 57,7 punten. Met slechts een kleine achterstand op de nummer 1 beloofde dit een ontzettend spannend winterguardseizoen voor de groep te worden…. Ook Intension Junior had een fantastische aftrap van het seizoen met hun show “You”, zij werden in Drachten 4e met 55,5 punten.

Op 29 januari werd Intension A op Contest Aalsmeer wederom tweede, ditmaal met 74.0 punten, een geweldige stijging in puntenaantal. De lovende woorden van de jury waren een motivatie voor de leden om de daarop volgende weken nóg harder aan hun prachtige product te gaan werken.

Begin februari ging het nieuwe orkest genaamd “M3” van start. De opzet van dit derde orkest van Showband Marum was dat leden de gezelligheid van het spelen in de showband behouden, zonder de hoge intensiteit van repetities en optredens.

Op 12 februari waren alle groepen van Intension op Contest Leeuwarden te zien. Intension A stond met 73 punten haar vaste plaats in 2011, de 2e ­plaats, opnieuw niet af. De Juniors werden met 72,5 punten zeer verdienstelijk 3e en de jongste trots van de vereniging, de Intension Cadets, hadden hun seizoensdebuut in Leeuwarden. Met 63,3 punten werden zij 10e met hun vrolijke show “Get On Stage”.

Maart kennen we natuurlijk als dé winterguardmaand die in het teken staat van cleanen, cleanen en nog eens cleanen! Op 12 maart vond opnieuw een contest plaats in Drachten. Er zaten vele fans op de tribune maar helaas werd Intension A toch van hun vaste 2e plek gestoten, ondanks de prachtige 78,3 punten gingen The Pride A en CMH Menaldum de groep voorbij. Ook Intension Junior zakte een plaatsje in de ranking, zij werden 4e met 77,50 punten. De Intension Cadets waren ook weer van de partij, zij pakten het publiek met hun show helemaal in en werden met 73,7 punten 6e, een fantastische stijging in punten en prachtig om daarmee het wedstrijdseizoen af te sluiten!

Nadat gedurende de hele winter de muziek van Mozart tijdens de muzikale repetities al was ingestudeerd kwamen op 19 maart alle secties weer samen om voor het eerst aan de nieuwe zomershow te werken. Tijdens de eerste showrepetitie van het seizoen werden de sets van de opener en zelfs al een gedeelte van het tweede deel van de show “Moz’Art” ingestudeerd.

Ondanks dat de eerste showrepetitie voor het zomerprogramma er alweer op zat, was het winterseizoen voor de meiden van de guard nog in volle gang! Tijdens Finalsweek werd er door zowel de A’s als de Juniors nog keihard getraind om de puntjes op de spreekwoordelijke “i” te zetten en om zo goed mogelijk te kunnen presteren op de CGN Championships in Eindhoven op 23 maart. Hier werd Intension Junior 4e met 80.50 punten, een prachtige prestatie gezien het zeer sterke deelnemersveld in de Junior Class. De meiden en hun staff mochten dan ook trots zijn op wat zij hebben gepresteerd met hun zeer volwassen show “You”. Tijdens de CGN Finals spatte “Earth” van Intension A werkelijk waar van het veld af, en dit werd dan ook beloond met een prachtige 2e plaats en 84.14 punten! Grote klasse, en 2011 gaat voor Intension A dan ook de boeken in als meest succesvolle winterguardseizoen ooit!

Het eerste weekend van april was een weekend waar alle leden van Showband Marum naar uit keken: het jaarlijkse werkweekend! Gedurende het weekend werd er in Veendam keihard aan “Moz’Art” gewerkt, maar daarnaast was er natuurlijk ook de feestavond met ontgroening van de nieuwe leden, frikadellen met smots en heel veel gezelligheid!

Paasmaandag 25 april stond ons eerste optreden van het seizoen op de agenda, en wel meteen in het buitenland, namelijk in Hervé in België. Dat de parade erg zwaar was in het heuvelige dorpje zullen de meeste leden alweer vergeten zijn, waar echter nog vaak over wordt gesproken is dat prachtige weer en dat grote watergevecht!

Op 29 april was de première van “Moz’Art” op Taptoe Drachten en de dag erna, op Koninginnedag, trad  traditiegetrouw de hele vereniging (Showband Marum, SWJK en Music 4 Kids) op in Marum.

Op 1 mei gingen we met z’n allen “even” een dagje naar Compiègne in Frankrijk om daar “even” op te treden. Al met al was dit een fantastische dag voor de groep, met als hoogtepunt een heus confetti-optreden in de Franse zon en zeer enthousiaste Franse toeschouwers die rijendik stonden om ons aan te moedigen! Ook de lange busreis van zo’n 7,5 uur was absoluut geen straf: volop gezelligheid!

Op 14 mei stond een optreden iets dichterbij huis op het programma, namelijk Taptoe Grootegast. Behalve de showband waren ook SWJK met hun show “Dance!” en de Intension Cadets met “Get On Stage” hier te zien. Een geslaagde taptoe met altijd weer veel familie en vrienden van Showband Marum in het publiek.

28 mei hebben we bijna heel Nederland weer gezien. Na een kort optreden in Appelscha sprintten we de bus en is onze buschauffeur als een speer naar het Zeelandse Arnemuiden gereden zodat we daar nog konden deelnemen aan de DCN contest. Het was even stressen, maar door een voorspoedige reis kwamen we nog op tijd aan om voor de eerste keer “Moz’Art” op een wedstrijd te laten zien. De show verliep redelijk ondanks de kou en harde wind en we behaalden uiteindelijk een 5e plaats met 50 punten.

Juni stond in het teken van trainen voor het ODSC, het “NK Show”. In de aanloop naar deze wedstrijd werd “Moz’Art” nog op veel punten verbeterd en uitgebouwd, en op 11 juni werd Showband Marum ’s middags nipt 2e met 65,6 punten en slechts een verschil van 0,1 pnt met de nummer 1. Deze score was op dat moment natuurlijk wel een beetje zuur, maar dit werd volop goedgemaakt door onze jeugdband SWJK die in de jeugdklasse voor de 4e maal op rij Nederlands Kampioen werd!!  ’s Avonds op het knusse Koopmansplein kwam de muziek van Mozart prachtig tot zijn recht en iedereen kwam dan ook tevreden van het veld af. Uiteindelijk werden we gedeeld 3e met NFPC Dokkum, achter VLS Wezep en Con Spirito Joure.

Op 18 juni reisden we af naar Nunspeet voor een taptoe aldaar, een mooie taptoe op het Marktplein, maar wat we ons misschien vooral wel herinneren aan het na afloop gezamenlijk spelen van enkele nummers met Takostu en Corio.

Op 25 juni stond een dagje Brabant op het programma. Met slechts 8 blazers vertrokken we met de nodige spanning in onze buik richting Schijndel, want zouden we het op Taptoe Schijndel wel redden met zo weinig blazers? Uiteindelijk bleken de zorgen voor niets, de tribune zat bomvol en we kregen ontzettend veel respons van het publiek. Wat een enthousiastelingen die Brabanders, dat is toch waar je het uiteindelijk allemaal voor doet…. en ook met een klein clubje kun je dan heel wat doen!

Op 2 juli mochten we meewerken aan Roze Zaterdag in Groningen. Met een zeer toepasselijk aangepast uniform met roze boa hebben we een prachtig optreden mogen verzorgen tijdens de “gayparade”. Ontzettend veel toeschouwers en de guard kreeg daarbij de eer om de veertig meter (!) lange regenboogvlag te presenteren. Na dit bijzondere optreden stond ’s avonds nog de jubileumtaptoe van Excelsior Groningen op het programma, een taptoe met veel regionale deelnemers en hier kon Showband Marum dan natuurlijk ook niet ontbreken!

Het weekend van 9 juli stond in het teken van de Rasteder Musiktage. Bij dit muziekfestival in het Duitse Rastede deden wij mee aan de showwedstrijden. Er werd hard gewerkt en goed gepresteerd, maar bovenal was dit “een gezellig weekendje weg met de club”, zo vlak voor de zomervakantie. En gezellig werd het, na een zeer geslaagd feest in de feesttent op het festivalterrein werd er nog een feestje gebouwd op het schoolplein van de school waar we overnachtten. Tot diep in de nacht hebben de leden (jong én oud) gelachen en genoten met z’n allen: een weekend om niet snel te vergeten!

Na een welverdiende zomervakantie werd september een erg drukke maand voor de leden van de showband. Op 3 september vond Bloemencorso Eelde plaats, een prachtig corso in eigen regio maar door de hitte werd dit wel een erg zwaar optreden. De week erop hadden we een optreden in het Uithuizen, een dorpje in het noorden van Groningen. Je gaat altijd met bepaalde verwachtingen naar een optreden en dit was zo’n parade waar we eigenlijk niet zoveel van hadden verwacht, maar uiteindelijk bleek dit een erg mooi optreden met veel enthousiast publiek! Op 17 september hadden we wederom een optreden in de regio, namelijk bij de Abel Tasman Struuntocht in Lutjegast waar we de wandelaars bij de finish mochten binnenhalen.

Op 24 september stond in het teken van de Drumcorps Europe Championships in Kerkrade. Helaas plaatsten we ons in de ochtend niet voor de Finals maar uiteindelijk werd dit voor alle leden toch een zeer geslaagde dag vol muziek, show & zon!

Na DCE was de showbanddrukte een beetje voorbij en stonden er in november pas weer optredens in de agenda, namelijk de Sinterklaasoptredens in Drachten, Marum en Groningen.

December
Op 16 december begon het camp van Intension A. Het hele weekend werd er door de 12 leden keihard getraind en de show “The Unexpected Day” belooft een topper van formaat te worden!  Tijdens het camp werden er flinke stappen gezet en in 2012 zullen we het resultaat gaan zien…

Normaalgesproken vinden in de Sinterklaasperiode de laatste optredens van het jaar plaats, maar voor de blazers kwam er nog een drukke tijd aan. Dit jaar werden er namelijk voor het eerst kerstensembles georganiseerd, en met succes! In prachtige Charles Dickens stijl hebben de blazers van zowel de showband als M3 optredens verzorgd in Leeuwarden en Marum.

Al met al kunnen we terugkijken op een prachtig jaar! Ondanks dat we ook de nodige tegenslagen hebben gehad, bijvoorbeeld wat betreft ledenaantal, heeft de hechte groep leden waar Showband Marum in 2011 uit bestond gewoon met z’n allen de schouders eronder gezet! En met succes, want zoals hierboven te lezen is stond 2011 in het teken van veel prachtige optredens en dat is ten slotte toch wat we met elkaar het liefste doen!

Hopelijk gaan we weer een prachtig jaar tegemoet!

Namens leden, staff & bestuur van Showband Marum wensen wij iedereen een fijne jaarwisseling en een gelukkig, muzikaal & succesvol 2012!!!