Nog geen reacties

Calgary – woensdag 10 juli

Dinsdag 10 juli
(geschreven 11 juli 09:00 uur Canadese tijd, 17:00 Nederlandse tijd)

Tijd voor een uitje! Vandaag gaan we naar Banff, een nationaal park tussen dat midden tussen de Rocky Mountains ligt. Het is ongeveer 150 kilometer rijden voor we daar zijn en op het programma hebben we verschillende plekken staan om te bezoeken. We hebben daarvoor in Nederland al een tour geboekt bij.

Het beloofd een mooie dag te worden en al helemaal voor begeleider en stafflid Robert. Hij wordt vandaag 23! Al mooi op tijd in de ochtend, om 8:30 uur, worden we opgehaald door touringcarchauffeur Brandon. Hij gaat vandaag met ons op stap en laat ons het nationale park zien.

We zijn nog niet lang onderweg of we kunnen de Rocky Mountains al op zien doemen. We zijn er nog zeker 100 kilometer vanaf, dus die moeten wel onwijs hoog zijn! We genieten van de mooie route en uitzichten en voor we het in de gaten hebben rijden we National Parc Banff binnen. Wat ontzettend mooi! We gaan naar het eerste stoppunt, Lake Moraine. Daarvoor rijden we langs Lake Louise, maar zoals we vooraf al hadden verwacht is het daar heel druk en staan de parkeerplaatsen overvol. We rijden 20 minuten door en komen dan aan bij Lake Moraine.

Zodra we uit de bus stappen zien we het meer al liggen, een prachtige blauwe kleur water, omringt door de Rocky Mountains en bosgebied. In de omgeving van het meer liggen twee routes. De eerste gaat via de rotsen omhoog en leidt naar een mooi uitzichtspunt. De tweede gaat dichter langs het water. De telefoons en camera’s komen tevoorschijn en er worden een aantal prachtige plaatjes geschoten. Vast en zeker dat vanavond op de sociale media de profiel- en omslagfoto’s vernieuwd zullen worden!

We hebben een half uurtje om het meer en de omgeving te bekijken, voordat we alweer door moeten naar het volgende punt op onze planning. Dat wordt de Johnston Canyon Trail, een wandelroute op ongeveer een half uur rijden vanaf Lake Moraine. Daar aangekomen zijn er twee wandelroutes. Een lange, van zo’n tweeënhalf uur en een kortere van ongeveer een uur. Omdat we graag nog een aantal dingen willen zien in de omgeving kiezen we voor de route van een uur.

Die loopt langs de rotsen en via mooie watervallen. Hij komt uit bij een grote waterval waarbij je ook nog door de rotsen naar een mooi uitkijkpunt heel dicht bij een waterval kunt komen. Zo dichtbij dat de meesten met natte kleding uit de rotsen komen. De wandeling naar het ‘lower point’, waar deze waterval te vinden is duurt ongeveer een half uur. Na het bekijken van de waterval en de langslopende chipmunks lopen we terug naar het beginpunt en stappen we in de bus naar de volgende locatie.

Dat is het plaatsje Banff, dat ongeveer op 60 kilometer afstand van Lake Moraine ligt. We zijn de route op het verste punt gestart en rijden terug in de richting van Calgary. Maar eerst een tussenstop in Banff. Onderweg zien we langs de kant van de weg in het nationaal park een aantal fotografen staan. Niet een heel gewone plek en de buschauffeur realiseert zich helaas net te laat dat ze beren staan te fotograferen. Beren komen voor in het park, maar zijn lang niet altijd zichtbaar. Een aantal leden hebben mazzel en kijken nog net op tijd de goede kant op. Zij zien de beer wel. Jammer genoeg mag de buschauffeur de bus niet meer stilzetten en moeten we doorrijden.

Aangekomen in Banff laat buschauffeur Brandon ons een aantal bijzondere locaties zien, zoals het Banff Springs hotel. Hij weet te vertellen dat onder andere Marilyn Monroe hier heeft overnacht tijdens het opnemen van een film en dat ze op die locatie haar been gebroken heeft. Daarna rijdt hij door naar een van de snelste watervallen aan de Bow River. Hier hebben we een kort fotomomentje, voor we doorrijden naar het centrum van Banff. Daar stoppen we zo’n twee uur en heeft iedereen even de tijd om te winkelen en eventueel wat te eten. Én om een beavertail te proberen, op advies van Stampede begeleider Keri. Iets wat je gegeten moet hebben als je in Banff bent.

Na 2 ½ uur is het tijd om terug te rijden naar Calgary. We verlaten de Rocky Mountains en zetten koers naar Calgary. Iedereen is moe, maar heeft een mooie dag gehad en genoten van de vele mooie uitzichten. De meesten moeten nog een hapje eten en de groep verspreidt zich. Velen gaan naar Big T’s. Een steakhouse op twee kilometer van de Kananaskis Hall. Anderen houden het wat makkelijker en kiezen voor een pizza of pasta van de Domino’s.

Morgen breekt de laatste dag van de reis alweer aan en beginnen we aan de reis terug naar huis. Ter voorbereiding beginnen de meesten vast met het inpakken van de koffers. Nog een laatste drankje in ‘het clubhuis’, zoals we de centrale ruimte inmiddels omgedoopt hebben en dan gaat iedereen naar bed. Het is een mooie dag geweest met de meest prachtige uitzichten.